De ce este important somnul?

În luna ianuarie, poate mai mult decât în alte luni ale anului, ne amintim cât este de important somnul. Sosirea iernii, majoritatea animalelor în hibernare, vegetația care pare cufundată într-un somn profund. Totul în jurul nostru ne spune că este timpul să descoperim nenumăratele beneficii ale somnului.

Așa că haideți să le vedem împreună, mai ales acum, odată cu reluarea activităților. După sărbătorile de iarnă, trebuie să ne acordăm mai mult timp, pentru a ne relaxa și a ne reactiva energiile care ne pregătessc pentru trecerea de la iarnă la primăvară, care începe mai devreme decât ne-am fi gândit, în data de 2 februarie.

Somnul trezește memoria

Somnul este indispensabil pentru memorie. Noaptea amintirile se consolidează, sunt transferate din memoria de scurtă durată în memoria de lungă durată. Și nu numai: creierul elimină conexiunile inutile și le îmbunătățește pe cele necesare, pentru a lăsa în “arhivă” doar ceea ce este necesar. Aceasta explică și de ce, din contră, după o noapte de nesomn, avem dificultăți de concentrare: avem mintea mai puțin limpede și, prin urmare, o capacitate redusă de a înmagazina informații noi.

Cu cât dormim mai mult, cu atât ne îngrășăm mai puțin

Somnul contribuie la o bună condiție fizică. Un somn bun, de cel puțin șapte ore pe noapte, ar înlătura chiar riscul de obezitate. În timpul somnului sunt secretați hormoni care favorizează sațietatea, cum este leptina. Cei care nu dorm suficient, în schimb, au un nivel crescut de grelină, hormonul care transmite creierului senzația de foame; prin urmare, au tendința de îngrășare și se pot confrunta, mult mai ușor, cu boli metabolice și cardiovasculare, având în vedere că odihna necorespunzătoare duce la creșterea glicemiei și a tensiunii arteriale.

Durerile sunt diminuate

Somnul bun îi ajută și pe cei care se confruntă cu o durere cronică, deoarece reduce percepția acesteia. Potrivit unui studiu publicat în Journal of Clinical Sleep Medicine între tulburările de somn și durerea datorată artrozei, durerea de spate sau fibomialgie se creează un adevărat cerc vicios. Somnul bun, potrivit autorilor, este esențial pentru tratarea durerilor și este eficient în reducerea diverselor tipuri de disconfort. Somnul ajută și la un mai bun răspuns la tratamente, oricare ar fi acestea.

Visați frumos

“Viața e vis”, scria Calderòn de La Barca în anul 1635. Dar, mai ales în cursul nopții, creierul este ocupat cu visele. Da, dar ce funcție au visele? Dacă din punct de vedere biologic cunoaștem efectele pozitive ale somnului asupra organismului nostru, rămâne un mister influența lumii onirice, atât adormiți, cât și treji.

Potrivit unui recent studiu publicat în revista International Journal of Dream Research se pare că somnul ar conecta zone ale creierului care în timpul stării de veghe tind să fie separate și că ar reorganiza amintirile. Prin urmare, o activitate importantă, care merită studiată!

unsomnbun

Leave a Comment

0

Your Cart